0 Items

Jenever & likeur. Affiches die blijven hangen (ENKEL NOG BIJ DE BOEKHANDEL EN IN HET JENEVERMUSEUM VERKRIJGBAAR)

Karl Scheerlinck

Niet meer te bestellen

Prijs: 
€ 39,50
  (incl. verzendingskosten)

Uw boeken worden binnen vier werkdagen verzonden.




  • 30,5 x 22,5 cm
  • 368 bladzijden
  • Hardcover
  • Quadrichromie
  • Nederlandse editie
  • ISBN 978 94 9208 170 4



Zoom
Zoom
Zoom
Zoom
Zoom
Zoom

Parels van grafisch ontwerp uit de wonderjaren van de reclamewereld

Exotische taferelen, blozende boertjes, verleidelijke dames of bekende koppen: alles was in de loop der jaren goed om jenever en likeur aan de man te brengen. Dat gebeurde met affiches in de meest uiteenlopende kleuren en formaten. Veel affiches zijn pareltjes van design en typografie, ontworpen door kunstenaars en illustratoren als René Magritte, Leo Marfurt, Henri Cassiers en Julian Key.

Dit kleurrijke, indrukwekkende naslagwerk toont niet minder dan 594 affiches, pancarten en voorontwerpen ter promotie van Belgische jenever en likeur, gemaakt door 114 grafici voor 154 stokerijen.

Dertig jaar al is kunsthistoricus Karl Scheerlinck (1962) gebeten door de studie van de reclamevormgeving. Na de vele tentoonstellingen en monografieën over culturele, toeristische, theater- en filmaffiches gaat zijn aandacht nu opnieuw naar een fascinerende subdiscipline van de commerciële publiciteit: die voor de Belgische jenevers en likeuren.

In de catalogue raisonné, geordend per provincie en per stokerij, geeft de auteur deskundig commentaar bij elk van de afgebeelde affiches. Daarnaast diept hij in toegankelijke essays de treffendste stijlen, invloeden en marketingstrategieën van 1870 tot 2000 uit.

Het boek bij de tentoonstelling DistillArt in het Jenevermuseum in Hasselt van 24 september 2016 tot 8 januari 2017. Met een uitgebreide mediacampagne.