0 Items

Dark days – Bright nights 

Raquel Maulwurf

Prijs: 
€ 35,00
  (incl. verzendingskosten)

Uw boeken worden binnen vier werkdagen verzonden.




  • 28,5 x 24,5 cm
  • 160 bladzijden
  • Hardcover
  • Quadrichromie
  • Tweetalige editie Engels-Nederlands
  • ISBN 9789492081995



Zoom
Zoom
Zoom
Zoom
Zoom

Het rauwe universum van kunstenares Raquel Maulwurf
 

“Waartoe wij in staat zijn: het tijdloze baren en doden, scheppen en brandstichten, omhelzen en wurgen, haten en liefhebben. Dat kunnen wij allemaal. Dat zijn wij. Raquel Maulwurf kijkt naar de donkere zijde van onze aard en toont ons wat wij aanrichten. Zij legt ons falen vast, tekent het onheil dat wij over onszelf afroepen. Wij kijken in de duistere spiegel van houtskool, die zij voor ons ophoudt.”

— Cherry Duyns, schrijver, theater- en filmmaker


De Spaans-Nederlandse kunstenaar Raquel Maulwurf (1975) heeft het afgelopen decennium een eigen positie verworven met tekeningen die tegelijk de ontzaglijke kracht van de natuur en het menselijke falen verbeelden. Maulwurf is gefascineerd door de onontkoombare vernietigingszucht van de mensheid: het verwoesten van de eigen leefomgeving door oorlog en ecocide.

Door het werken op zeer groot formaat en door muurtekeningen over meerdere wanden te maken, creëert zij het gevoel haar tekeningen in te kunnen lopen. Die derde dimensie werd letterlijk toegevoegd in haar tekeningen vanaf het moment dat zij het museumkarton waarop zij werkt, ging openkrassen met een stanleymes.

Dit bijzondere boek bevat afbeeldingen van de werken uit Maulwurfs solotentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag en een ruime keuze uit haar rijke oeuvre van de laatste tien jaar. Foto’s van haar ateliers en prachtige close-ups van haarf buitengewone krastechniek geven een goed beeld van het creatieve proces van de kunstenaar.

De expo in Den Haag, waarvoor zij speciaal de installatie The Carbon War Room ontwikkelde, loopt van 18 maart tot 18 juni 2017.

Met tekstbijdragen van Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, en Jeroen Dijkstra van Livingstone Gallery, en met citaten van vooraanstaande kunstprofessionals en critici zoals Cherry Duyns en Hans den Hartog Jager.